четвер, 14 січня 2021 р.

Коваленко Юлія В'ячеславівна, заступник директора з навчально-виховної роботи.


Плануємо режим дня учня, який навчається вдома: на що звертати увагу

1.     Як грамотно організувати час для занять і відпочинку вдома

2.     Як мотивувати дитину працювати та отримувати від цього задоволення

3.     Які потенційні небезпеки виникають під час дистанційного навчання

4.     Як вік та біологічні ритми впливають на працездатність

Без розпорядку дня на дистанційному і домашньому навчанні не обійтися ані батькам, ані дітям. Він дає змогу почуватися комфортно і продуктивно навчатися. Головне правило, про яке слід пам’ятати, — під час навчання дитина не має перевтомлюватися.

Дитина має спати, харчуватися, відпочивати і готувати уроки в той самий час. Це дасть змогу зберегти її здоров’я і підтримати бадьорість. Не примушуйте виконувати завдання, якщо дитина відчуває навіть легку слабкість або нездужання. Обов’язково складіть з нею розпорядок дня, передбачте перерви для відпочинку, прийому їжі та ігор з урахуванням особливостей і бажань.

Потенційні небезпеки

Перш ніж почнете планувати режим дня, врахуйте основні проблеми, які виникають під час домашнього та дистанційного навчання.

Пам’ятайте, що будь-який вид навчання — вдома чи в закладі освіти — може бути ефективним. Головне — самоорганізація.

Рівні організованості дитини

Психологи виділяють чотири рівні організованості дитини:

·        перший — дитина робить уроки лише разом із батьками;

·        другий — самостійно робить частину або все завдання, але потребує батьківського контролю;

·        третій — дитина складає план роботи й виконує все домашнє завдання;

·        четвертий — дитина не тільки робить завдання, а ще й самостійно вивчає додаткові матеріали.

Коли складаєте режим дня, беріть до уваги рівень організованості дитини.

Біологічні ритми та працездатність

Час активності людини та працездатність змінюються з огляду на її біологічний тип. «Жайворонки» активніші і продуктивніші вранці. «Сови» — у вечірні години. «Голуби» — не прив’язані до часу доби та біологічного годинника. Для них основну роль відіграє не час, коли лягти спати, а регулярність — звичка лягати в той самий час. Вона забезпечує якісний відпочинок і денну активність (див. Додаток).
Порушення біологічних ритмів спричиняє проблеми зі здоров’ям. Якщо людина забагато відпочиває або не встигає розслаблятися, постійно хоче їсти або має поганий апетит, то з часом у неї може розвинутися безсоння, перевтома, дратівливість та нестабільний емоційний стан. Тоді вона не зможе зосередитися на навчанні, оскільки перевантажиться.

Вік і графік навчання

Коли організовуєте режим дня, враховуйте насамперед вік дитини.

У початковій школі дитина має працювати 10–15 хвилин, а потім робити перерву. Необхідно, щоб був окремий простір, де дитина може сконцентруватися на навчанні.

У середній школі дитина має розпочинати робочий день не о 8:00, а хоча б на годину пізніше, тому що її потреба у сні більша, ніж у дітей молодшого віку. Підліткам фізично складно запам’ятовувати великі обсяги інформації. Через фізіологічні та гормональні зміни вони можуть бути розсіяними, швидко стомлюватися. Тому особливо важливо уникати перенавантаження.

У старшій школі має сформуватися самоконтроль навчальної діяльності, тому основне завдання батьків — стежити, щоб дитина відпочивала і змінювала види діяльності. Наприклад, 40 хв пасивно відпочивала, а потім робила будь-яку фізичну вправу.

Створіть умови, в яких дитина буде відчувати свою відповідальність за навчання — допоможіть їй скласти графік, розібратися із завданнями, налагодити режим дня, правильно мотивуйте її.

Дорослим та дітям необхідно знати, що режим привчає організм до певного робочого циклу. Дитина, яка працює за ним, ефективніше засвоює новий матеріал, а сам процес навчання для неї комфортніший та ефективніший. Розпорядок дня, який враховує всі особливості дитини, її здібності і вподобання, допоможе зберегти здоров’я, все встигнути й отримувати від навчання задоволення.

Немає коментарів:

Дописати коментар